(Only in Italian)
Il nuovo Regolamento Consob da attuazione del Regolamento (UE) 2020/1503 sui fornitori di servizi di crowdfunding alle imprese e degli articoli 4-sexies.1 e 100-ter del TUF.
Il Regolamento Ue stabilisce che, a partire dall’11 novembre 2023, solo i fornitori di servizi di crowdfunding per le imprese autorizzati secondo la normativa europea saranno autorizzati a operare in Italia.
I fornitori autorizzati secondo la normativa nazionale, che possono prestare servizi alle imprese solo fino al 10 novembre 2023, sono invitati a presentare tempestivamente la loro istanza di autorizzazione per continuare a operare senza interruzioni dopo tale data, considerando anche i tempi necessari per l’ottenimento dell’autorizzazione secondo la disciplina europea.
Consob esorta gli operatori a prestare attenzione alla completezza, chiarezza e coerenza delle informazioni contenute nell’istanza di autorizzazione da inviare all’Autorità di vigilanza.
Il nuovo Regolamento abroga il precedente Regolamento Consob sulla raccolta di capitali tramite portali on-line, adottato con delibera Consob 26 giugno 2013 n. 18592.
Consob invita inoltre gli operatori a tener conto, nella predisposizione della loro domanda, di tutta la normativa rilevante, inclusi i Regolamenti delegati attuativi del Regolamento Ue 1503 del 2020, e a considerare gli Orientamenti di vigilanza della Banca d’Italia pubblicati per la consultazione il 17 maggio 2023.
Consob invita gli operatori a considerare, nella preparazione della loro domanda, tutta la normativa pertinente, compresi i Regolamenti delegati che attuano il Regolamento (UE) 2020/1503, e a prendere in considerazione gli Orientamenti di vigilanza della Banca d’Italia pubblicati per la consultazione il 17 maggio 2023.

Al fine di agevolare gli operatori nel presentare l’istanza di autorizzazione, la Commissione ha reso disponibile un file compilabile che sarà possibile utilizzare nella predisposizione della domanda.

Il file traduce in formato editabile il formulario allegato al Regolamento delegato (Ue) 2022/2112 della Commissione del 13 luglio 2022 e contiene alcune

indicazioni di carattere operativo d’ausilio per la compilazione dello stesso.
They provide operational guidelines on the definition of remuneration policies and remuneration practices of intermediaries in the context of the conduct of business rules and obligations on conflict of interest obligations under MiFID II, drawing attention, in particular, to the need to adjust them according to criteria that can ensure the pursuit of the best interests of clients.
Intermediaries subject to supervision by Consob are therefore required to comply with the interpretative guidelines issued by ESMA through the Guidelines from 3 October 2023.
The report summarises the results of the targeted review performed in the second half of 2022 on how banks govern and manage counterparty credit risk (CCR). It highlights the good practices observed in the market and points to areas where improvement is needed.
CCR was identified as a supervisory priority for 2022-24, as banks had been increasingly offering capital market services to riskier, leveraged and less transparent counterparties, particularly non-bank financial institutions, incentivised by the search for yields in the then low-interest rate environment. Energy and commodity price volatility induced by the conflict in Ukraine prompted enhanced focus on banks’ exposures towards energy utilities and commodity traders.
In 2023, ECB Banking Supervision conducted off-site follow-up activities at 23 banks active in derivatives and securities financing transactions with non-banking counterparties. In some cases, the ECB also carried out on-site inspections.
The review found that, despite some progress in how banks measure and manage CCR, there is still room for improvement in areas such as customer due diligence, the definition of risk appetite, default management processes and stress testing frameworks. Supervisors’ expectations cover, among other dimensions, banks’ capacity to obtain information from non-bank counterparties, regularly stress test their counterparty credit risk exposures and assess their counterparties’ vulnerabilities under tail risk scenarios.
The good practices described in the report go beyond mere compliance with regulatory requirements and should be considered when banks design their approach to CCR. Approaches to CCR taken by banks should be proportionate to the scale and complexity of the business and products offered, as well as the nature of the counterparties.
The consultation will end on 14 July 2023.
The most significant change, compared to the data collection of 2023, is the roll out for the benchmarking of accounting metrics (IFRS9) to high default portfolios (HDP).
For market risk, new templates are added for the collection of additional information, notably the Default Risk Charge (DRC) and the Residual Risk Add-On (RRAO).
For credit risk, only minor changes have been made.