The European Supervisory Authorities (EBA, EIOPA ed ESMA) published three Joint Q&A on RTS 2016/2251 on bilateral margin requirements under the EMIR.

The Joint Q&As on Bilateral Margining clarify different aspects regarding the bilateral margin regime under EMIR:

  • the relief covered by a partial intragroup exemption from bilateral margin requirements;
  • the procedure to grant intragroup exemptions from bilateral margin requirements between a financial counterparty and a non-financial counterparty that are based in different Member States; and
  • the exemption regime from bilateral margin requirements for derivatives entered into in relation to covered bonds.

 

EBA published this month three regulatory instruments to address de-risking practices based on evidence gathered in its call for input:

  • its 2021 Opinion on ML/TF risks in the EU financial sector,
  • its revised ML/TF Risk Factors Guidelines,
  • a public consultation on changes to its existing Guidelines on risk-based AML/CFT supervision.

The instruments clarify that compliance with anti-money and countering terrorist financing (AML/CTF) obligations in EU law does not require financial institutions to refuse, or terminate, business relationships with entire categories of customers that they consider to present a higher ML/TF risk. In these documents the EBA also set out steps that financial institutions and competent authorities should take to manage risks associated with individual business relationships in an effective manner.

 

EBA acknowledged today the adoption by the European Commission of the Implementing Act laying down ITS on institutions Pillar 3 disclosures.

The Implementing Act, which is based on the final draft ITS on institutions’ public disclosures submitted by the EBA in June 2020, was adopted by the Commission on 15 March 2021 but its publication in the EU Official Journal is still pending. The disclosure ITS will apply from 30 June 2021.

 

(only in Italian)

L’UIF con Newsletter n. 3 di marzo 2021 ha fornito i dati aggiornati sulle segnalazioni dei nuovi rischi di riciclaggio e di finanziamento del terrorismo connessi con la pandemia da Covid-19.

Delle 113.187 segnalazioni ricevute nello scorso anno, 2.257 sono direttamente collegate al contesto pandemico; di queste 1.502 sono state trasmesse alla UIF nel secondo semestre con un forte aumento degli importi delle operazioni prospettate ma non eseguite, riferibili principalmente a tentativi di truffe nell’ambito dell’emergenza sanitaria. Poco più del 20 per cento delle segnalazioni Covid è relativo a operatività in contanti ritenuta anomala.

 

(only in Italian)

Il Consiglio di Stato, con provvedimento del 19 marzo 2021 n. 458, ha sospeso l’adozione del proprio parere sullo schema di decreto del MEF recante disposizioni in materia di comunicazione, accesso e consultazione dei dati e delle informazioni relativi alla titolarità effettiva di imprese dotate di personalità giuridica, di persone giuridiche private, di trust produttivi di effetti giuridici rilevanti ai fini fiscali e di istituti giuridici affini al trust.

All’esito dell’esame del testo, il Consiglio di Stato ha ritenuto opportuno, in uno spirito di collaborazione, coinvolgere l’Amministrazione in una riflessione comune su alcuni profili, con l’obiettivo:

  • di pervenire ad una più chiara comprensione delle ragioni poste alla base delle scelte compiute;
  • di sottoporre alla stessa una riflessione su taluni profili che, anche in ragione della rilevanza eurounitaria, non appaiono adeguatamente risolti.

Pertanto, il Consiglio di Stato ha ritenuto di sospendere l’adozione del parere in attesa che il MEF fornisca le valutazioni e i chiarimenti richiesti sia su profili trasversali che interessano più disposizioni sia su profili che riguardano le singole disposizioni.