EBA has issued a revised list of validation rules included in its Implementing Technical Standards (ITS) on supervisory reporting, highlighting those, which have been deactivated either for incorrectness or for triggering IT problems. Competent Authorities throughout the EU are informed that data submitted in accordance with these ITS should not be formally validated against the set of deactivated rules.

EBA has published its Consumer Trends Report for 2020/2021. The Report identifies topical issues including irresponsible lending, creditworthiness assessments, and digitalisation, which the EBA has very recently addressed, as well as others, such as selling practices and access to bank account, which it has recently started to work on. The Report also explains the measures the EBA has taken to mitigate the impact of the COVID-19 pandemic on consumers.

EBA has published a Consultation Paper on its Guidelines on a common assessment methodology for granting authorisation as a credit institution. The draft Guidelines are addressed to all competent authorities across the EU in charge of granting authorisation as a credit institution, and cover the authorisation requirements set out in the Capital Requirements Directive (CRD). The draft Guidelines complement the Regulatory Technical Standards (RTS) on authorization of credit institutions and contribute to the convergence of supervisory practices around market access for credit institutions across the single market. The consultation runs until 10 June 2021.

On the Official Journal of the European Union of 11 March 2021 has been published the Commission delegated Regulation (EU) 2021/424 amending Regulation (EU) No 575/2013 of the European Parliament and of the Council with regard to the alternative standardised approach for market risk

(only in Italian)

Pubblicato nella Gazzetta Ufficiale n. 59 del 10 marzo 2021 il decreto Ministero dell’economia e delle finanze 3 febbraio 2021, n. 26, con cui è stato emanato il Regolamento concernente i requisiti di accesso, condizioni, criteri e modalità degli investimenti del Patrimonio Destinato

Il Regolamento, che entrerà in vigore a partire dal 25 marzo 2021, definisce in particolare:

  • i requisiti di accesso, le condizioni, i criteri e le modalità degli interventi del Patrimonio Destinato;
  • i contenuti essenziali del Regolamento del Patrimonio Destinato; c) i criteri di valutazione della congruità del Patrimonio Destinato;
  • i criteri e le modalità di restituzione al Ministero dell’economia e delle finanze da parte di CDP S.p.A. della quota degli apporti che risulti eventualmente eccedente rispetto alle finalità per cui è costituito il Patrimonio Destinato;
  • i criteri, le condizioni e le modalità di operatività della garanzia di ultima istanza dello Stato sulle obbligazioni del Patrimonio Destinato;
  • la remunerazione e il funzionamento del conto corrente di tesoreria centrale fruttifero su cui confluiscono le disponibilità liquide del Patrimonio Destinato.

(only in Italian)

L’ANAC ha pubblicato un rapporto sull’attività sanzionatoria svolta nel corso del 2020 in materia di whistleblowing.

Nel corso del 2020 sono state definiti complessivamente n. 1616 fascicoli in materia di whistleblowing ed è stato riscritto interamente il Regolamento “per la gestione delle segnalazioni e per l’esercizio del potere sanzionatorio in materia di tutela degli autori di segnalazioni di illeciti o irregolarità di cui siano venuti a conoscenza nell’ambito del rapporto di lavoro di cui all’art. 54 bis decreto legislativo n.165/2001”.

Nel corso del 2020, inoltre, sono stati condotti 21 procedimenti sanzionatori e le sanzioni irrogate sono state 3, ognuna di importo pari a 5.000,00 euro.

Nel rapporto sono riportate le delibere sanzionatorie adottate dall’Autorità nel periodo di riferimento, contenenti l’accertamento della natura ritorsiva delle misure disposte nei confronti del whistleblower, delle quali è stata tra l’altro dichiarata la nullità (comma 7 dell’art. 54 bis del d.lgs. 165/2001).